Lentorahtikontit: perusasioiden ymmärtäminen
Kuten me kaikki tiedämme, lentorahtikontit ovat välttämätön osa rahdin siirtämistä paikasta toiseen. Lue, miksi lentorahtikontit ovat niin tärkeitä lentorahdissa.
Lentorahtikontit: perusasioiden ymmärtäminen
Ensimmäinen rahtilento lennettiin vuonna 1910. Rahdin siirtäminen ilmassa on edennyt pitkälle tämän jälkeen. Kuten nimestä voi päätellä, lentorahti kuljettaa tavaroita lentokoneilla. Se viittaa kaupallisten lentoliikenteen harjoittajien tai tilauslentojen kautta kuljetettaviin tuotteisiin. Rahtia voidaan kuljettaa lentorahtikonteissa, joita kutsutaan myös lentokonteiksi, kuormansiirtovälineiksi tai ULD:iksi. Lentorahtikontteja on kahdenlaisia; kuormalava/verkko tai suljettu kontti.
✅ Lentorahtikonttien tyypit
Matkustajalentoyhtiöiden, pelkkää rahtia kuljettavien laitosten ja superrahtilaitosten kautta kuljetettavan rahdin moninaisuuden vuoksi tarvitaan erityyppisiä lentorahtikontteja. Lentorahtikonttityyppien vaihtoehtoja ovat muun muassa kuormansiirtovälineet eli ULD:t, kuormalavat ja erikoiskontit.
✅ Lentorahtikontit
Lentorahtikonttien koot vaihtelevat sen mukaan, mitä kuljetetaan. Saatavilla on täysi valikoima ylä- ja alakannen kontteja, jotka tarjoavat helppokäyttöisyyttä maksimaalisen tilavuuden ja hyötykuorman sekä alhaisen taarapainon suhteen. Mitä tulee lentorahdin kokorajoituksiin, tavallisen lentorahdin enimmäiskoko on 96 tuumaa x 125 tuumaa, eli 2,44 m x 3,15 m.
✅ Kuormansiirtovälineet (ULD:t)
Kuormansiirtoväline (ULD) voi olla lentokonekontti, lentokonelava tai kuormalavan ja verkon yhdistelmä. Nämä ovat irrotettavia lentokoneen osia, joiden on täytettävä tiukat siviili-ilmailuvaatimukset. ULD:n on suojattava lentokoneen järjestelmiä ja rakenteita riittävästi. ULD:itä pidetään kalliina omaisuutena, joka vaatii aina asianmukaista käsittelyä.
✅ Kuormalavat
Lentorahtilava on suuri tasapohjainen alumiinijalusta, jonka vanteet lukittuvat verkkokorvakkeisiin. Mitä tulee lentorahtilavan kokoon, vaihtoehdoista ei ole pulaa. Mikä siis on lentorahdin suurin lavakoko? Lentorahdin suurin lavakoko on 96 tuumaa x 125 tuumaa. Vakiolavan lastattava pohja on 304 cm x 210 cm. On olemassa myös 10 jalan ja 20 jalan lentorahtilavoja ja raskaita lentorahtilavoja raskaammille kuormille.
✅ Lentorahdin lavaverkot
Lastiverkko on yleensä suorakaiteen tai neliön muotoinen, mutta se voi olla myös pyöreä. Se on valmistettu paksusta köydestä, ja sisältää köysikiristimet, jotka ulkonevat kulmista tai reunoista. Saatavilla on kattava valikoima lentorahtiverkkoja, jotka tarjoavat turvallisia ja kustannustehokkaita lastin kiinnitysratkaisuja. Myös erilaisia lentorahtipakkauksia käytetään tavaroiden kuljettamiseen ilmateitse, kuten puupakkauksia, muovipakkauksia ja pahvilaatikoita.
✅ Lentorahtikonttien standardointi
Pandemian jälkeisessä jatkuvasti monimutkaistuvassa maailmassa standardoitujen lentorahtikonttien käyttöönotto voi olla vastaus yrityksille ja huolintayrityksille, jotka haluavat saada toiminnastaan kaiken irti. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että standardoidun lähestymistavan käyttöönotto voi yksinkertaistaa tärkeitä prosesseja ja vähentää kustannuksia. Näin lentoyhtiöt voivat toimia saumattomasti rahtiyritysten, huolitsijoiden, maapalveluhenkilöstön ja kaikkien muiden sidosryhmien kanssa.
✅ Lentorahtikonttien lastaus ja purku
Lentorahtikontteja lastataan ja puretaan eri tavoin. Rahdin lastaaminen lentokoneeseen on logistiikan erikoisala. Koska lentorahtikonttien lastaamisessa ja purkamisessa on melkoinen määrä haasteita, kannattaa palkata parhaat lastinkäsittelijät. Korkean standardoinnin käyttäminen, kuten ULD-välineissä ja konteissa, tarkoittaa, että lentokentät voivat optimoida prosessinsa maksimaalisen tehokkuuden saavuttamiseksi.
✅ Lämpötilasäädellyt kontit
Aktiivinen kylmäkontti valvoo ja säätelee lämpötilaa ja on avainasemassa lääkkeiden ja tuoretuotteiden kuljetuksessa. Lämpötilasäädellyt kontit voivat pitää lämpötilansa tietyllä tasolla koko sisällön kuljetuksen ajan. Lämpötila säädetään yleensä 15 celsiusasteeseen tai 25 celsiusasteeseen, mutta tämä voi vaihdella kuljetettavan asian mukaan.
✅ Jäljitettävyys ja turvallisuus
Lentorahdin näkyvyystiedot voivat auttaa vähentämään tehottomista prosesseista johtuvaa jätettä ja minimoimaan hävikkiriskin. Lentorahtikonttien tarjoajat käyttävät uusinta teknologiaa, joka sisältää tietoja staattisesta tavarasta ja kylmäketjulastista, lämpötilan seurannasta ja muista keskeisistä tiedoista, kuten valoaltistuksesta ja kosteustasosta. Reaaliaikainen lentorahdin seuranta sisältää myös lentorahtikonttien seurannan alusta loppuun (ETA-hälytykset, ennakoivat hälytykset) jäljitettävyyden ja turvallisuuden parantamiseksi.
✅ Lentorahtikonttien rajoitukset ja haasteet
Vaikka lentorahdin määrä kasvaa, tietyt rajoitukset aiheuttavat alan yrityksille jatkuvasti haasteita. Rajoituksiin lukeutuvat muun muassa lentojen viivästykset ja peruutukset, korkeammat polttoainekustannukset, verojen korottaminen ja uuden teknologisen kehityksen seuraaminen sujuvamman prosessin varmistamiseksi. Sähköinen lentorahtikirja e-AWB otettiin käyttöön tammikuussa 2019 kaiken lentorahdin kuljetuksen oletussopimukseksi. Tämä otettiin käyttöön osana jatkuvaa prosessia koko toimitusketjun virtaviivaistamiseksi digitalisoitumalla. Vaikka tämä eliminoi manuaalisesta prosessista johtuvat lukuisat virheet, tekniikan ja tuen eteen on tehtävä vielä lisää. Pandemian jälkimainingeissa maailmankaupassa ollaan hyväksymässä tiukempia turvallisuuskäytäntöjä, mutta globaaleissa turvallisuusstandardeissa ja niiden soveltamisessa maailmanlaajuisesti on edelleen eroja. On myös joitain haasteita, joita ei voida ratkaista yksinkertaisesti ottamalla käyttöön uusia tekniikoita, kuten öljyn hinta, kaupan protektionismi ja kasvavat turvallisuusuhat. Maailmanlaajuisten lastinkäsittelijöiden ja lentorahtikonttien tarjoajien on tehtävä yhteistyötä löytääkseen vakuuttavia ratkaisuja näihin ongelmiin
Johtopäätös
Lentorahtimarkkinoiden koon arvioidaan olevan 270 miljardia dollaria, mikä vain osoittaa, kuinka tärkeää lentorahti on tavaroiden ja laitteiden kuljetuksessa. Lentorahdin määrä on kasvanut keskimäärin 18 prosenttia vuodesta toiseen.